Svar: Mælkebehov 7 måneder
7. april 2020
Alder:
7 mdr.
Kære M
Tak for dit brev :)
Det lyder som en god idé at gå over til flaske - det giver far større mulighed for at tage over, så du får ro til det du skal - og det lyder som om, at jeres dreng faktisk trives med flasken, dejligt!
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 04: Flaske (150-200 ml)
Morgen 6.30-07: Havregrød, vand af kop.
Sen morgen 8.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur som nu
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller kogte grøntsagsbuketter i hånden. Vand af kop.
Flaske (150-200 ml) og puttes til middagslur ca. 14.30... som nu
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres også her med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende. Udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere jeres mad. Vand af kop.
Flaske (150-200 ml) og puttes til natten ca. kl 19 som nu
Sen aften 22-23: Drømmeflaske (150-200 ml)
De fire flasker ligger ofte godt placeret tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Og indholdet i hver flaske kan variere mellem 150-200 ml - hvis han nogle gange drikker lidt mindre og andre gange lidt mere, så er det helt fint. Det skal han have lov til at flekse. Han er en fysisk stor dreng, så det lyder rigtig fint, hvis han kan drikke ca. 750 ml (+/-) lige nu :) Nogle gange kan det være en fordel, hvis flasken aften og sen aften er større end flasken før middagslur og tidlig morgen.. men det afhænger helt af, hvad han viser behov for, og hvordan han virker til at trives bedst.
Derudover skal den grød og mos, som udelukkende laves til jeres dreng - laves på mme, så den stadig bliver energiberiget det ekstra, og han får så også mme den vej igennem. Hans væskebehov skal derudover dækkes via vand af kop. Vand er den bedste tørstslukker og bruges til maden og også imellem måltiderne.
Du skal naturligvis holde øje med hans bleer. Det er vigtigt, at han tisser godt, og at hans urin er klar. Hvis det er tilfældet, så får han den mængde mælk/væske, som han har behov for :)
Uroen om natten kan sagtens hænge sammen med hans alder og den store udvikling, som han går igennem nu. Han bruger sig selv mere og mere motorisk, bliver mere og mere bevidst, oplever mere og mere om dagen, som naturligt skal bearbejdes om natten, så hans drømmeaktivitet er også større.. og det giver uro.
Det er rigtig vigtigt, at I her forsøger at afkode, hvorvidt I skal være der, hjælpe ham videre med beroligende hænder, stillingskift osv. og netop ved at være der med det samme få ham videre i søvnen - eller om I nogle gange skal trække tiden og lade ham finde videre i søvnen på egen hånd. I skal forsøge at hjælpe ham med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt - så så vidt muligt uden sut eller flaske i munden og helst i hans egen seng :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - og du kan også have glæde af min bog "Helens bog om børn og mad", som giver forslag til dagsplaner, opskrifter osv. fra nu og indtil jeres dreng er 18 måneder gammel. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave (2019).
Rigtig meget held og lykke fortsat - og rigtig god påske til jer! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske