Svar: Mælkebehov 7 måneder

7. april 2020

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære M

Tak for dit brev :)

Det lyder som en god idé at gå over til flaske - det giver far større mulighed for at tage over, så du får ro til det du skal - og det lyder som om, at jeres dreng faktisk trives med flasken, dejligt!

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen 04: Flaske (150-200 ml)

Morgen 6.30-07: Havregrød, vand af kop.

Sen morgen 8.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur som nu

Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller kogte grøntsagsbuketter i hånden. Vand af kop.

Flaske (150-200 ml) og puttes til middagslur ca. 14.30... som nu

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres også her med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende. Udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere jeres mad. Vand af kop.

Flaske (150-200 ml) og puttes til natten ca. kl 19 som nu

Sen aften 22-23: Drømmeflaske (150-200 ml)

De fire flasker ligger ofte godt placeret tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Og indholdet i hver flaske kan variere mellem 150-200 ml - hvis han nogle gange drikker lidt mindre og andre gange lidt mere, så er det helt fint. Det skal han have lov til at flekse. Han er en fysisk stor dreng, så det lyder rigtig fint, hvis han kan drikke ca. 750 ml (+/-) lige nu :) Nogle gange kan det være en fordel, hvis flasken aften og sen aften er større end flasken før middagslur og tidlig morgen.. men det afhænger helt ...

Annonce

... af, hvad han viser behov for, og hvordan han virker til at trives bedst.

Derudover skal den grød og mos, som udelukkende laves til jeres dreng - laves på mme, så den stadig bliver energiberiget det ekstra, og han får så også mme den vej igennem. Hans væskebehov skal derudover dækkes via vand af kop. Vand er den bedste tørstslukker og bruges til maden og også imellem måltiderne.

Du skal naturligvis holde øje med hans bleer. Det er vigtigt, at han tisser godt, og at hans urin er klar. Hvis det er tilfældet, så får han den mængde mælk/væske, som han har behov for :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Uroen om natten kan sagtens hænge sammen med hans alder og den store udvikling, som han går igennem nu. Han bruger sig selv mere og mere motorisk, bliver mere og mere bevidst, oplever mere og mere om dagen, som naturligt skal bearbejdes om natten, så hans drømmeaktivitet er også større.. og det giver uro.

Det er rigtig vigtigt, at I her forsøger at afkode, hvorvidt I skal være der, hjælpe ham videre med beroligende hænder, stillingskift osv. og netop ved at være der med det samme få ham videre i søvnen - eller om I nogle gange skal trække tiden og lade ham finde videre i søvnen på egen hånd. I skal forsøge at hjælpe ham med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt - så så vidt muligt uden sut eller flaske i munden og helst i hans egen seng :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - og du kan også have glæde af min bog "Helens bog om børn og mad", som giver forslag til dagsplaner, opskrifter osv. fra nu og indtil jeres dreng er 18 måneder gammel. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave (2019).

Rigtig meget held og lykke fortsat - og rigtig god påske til jer! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder